Z przyjemnością informujemy, że w dniu 30 września 2024 r. został złożony do Wojewody Zachodniopomorskiego wniosek o wydanie decyzji o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) dla budowy Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. To kluczowy krok w realizacji tej strategicznej inwestycji, która znacząco poprawi sieć komunikacyjną regionu oraz usprawni ruch drogowy wokół Szczecina.
Zakres i Specyfika Projektu
Projekt obejmuje budowę blisko 50 km nowoczesnej drogi ekspresowej, w tym 5-kilometrowego tunelu pod Odrą, który będzie jednym z najdłuższych tuneli w Polsce. Trasa została podzielona na trzy odcinki realizacyjne, z których dwa są realizowane przez Konsorcjum Databout i TPF:
- odcinek 1: Kołbaskowo – Dołuje o długości 13,6 km.
- odcinek 2: Dołuje – Police o długości 11,9 km.
Całkowita długość obu odcinków wynosi 25,5 km.
Prace projektowe nad budową tych odcinków rozpoczęły się pod koniec 2023 roku i obejmowały nie tylko przygotowanie dokumentacji budowlanej, ale także liczne analizy środowiskowe oraz prace optymalizacyjne. Koszt opracowania dokumentacji dla całego przedsięwzięcia wyniósł 60 mln zł.
Kluczowe Elementy Infrastruktury
Nowa trasa została zaprojektowana z myślą o zwiększeniu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz minimalizowaniu wpływu na środowisko naturalne. W ramach inwestycji przewidziano budowę:
Na Odcinku 1: Kołbaskowo – Dołuje
- Dwa nowe węzły drogowe.
- 18 obiektów mostowych, w tym 8 przejść dla zwierząt.
- Obwód utrzymania drogi zlokalizowany przy węźle Siadło Górne.
Na Odcinku 2: Dołuje – Police
- Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Sławoszewo, wyposażone w parkingi, toalety oraz infrastrukturę dla podróżnych.
- Cztery górne przejścia dla zwierząt na terenach leśnych.
Dzięki temu projekt będzie uwzględniał potrzeby użytkowników, zarówno ludzi, jak i dzikich zwierząt, tworząc nowoczesną i bezpieczną arterię transportową.
Efekty Współpracy
W trakcie prac nad projektem wypracowano szereg innowacyjnych rozwiązań projektowych we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Obejmowały one m.in. szczegółowe analizy środowiskowe oraz kompleksowe raporty dotyczące wpływu inwestycji na lokalny ekosystem. W efekcie udało się opracować dokumentację projektową, która będzie solidnym fundamentem do rozpoczęcia prac budowlanych.
Znaczenie Zachodniej Obwodnicy Szczecina
Zachodnia Obwodnica Szczecina to długo wyczekiwana inwestycja, której plany sięgają końca lat 80. Jej realizacja odciąży istniejącą sieć drogową Szczecina, poprawi płynność ruchu, a także przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa na trasach wokół miasta. Dzięki nowemu układowi drogowemu znacznie skróci się czas przejazdu, a transport tranzytowy zostanie skierowany poza centrum miasta.
Złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID to kamień milowy w realizacji tej inwestycji, która jest istotna nie tylko dla mieszkańców Szczecina, ale także dla całego regionu zachodniopomorskiego.