Informujemy, że opracowany przez TPF Sp. z o.o. we współpracy z AN Archi Group projekt przebudowy dworca kolejowego w Łukowie wkroczył w fazę realizacji. To ważna inwestycja nie tylko dla mieszkańców miasta, ale i całego regionu – łącząca szacunek do dziedzictwa architektonicznego z nowoczesnymi rozwiązaniami użytkowymi.
Dworzec w Łukowie, którego historia sięga 1866 roku, a który po raz pierwszy został gruntownie przebudowany w latach 1919–1921, odzyska dawny blask. Renowacji poddany zostanie nie tylko zabytkowy budynek, ale także jego bezpośrednie otoczenie. W projekcie przewidziano m.in. odtworzenie historycznych drzwi i okien, montaż podświetlanych napisów „Łuków” oraz rekonstrukcję charakterystycznego zegara dworcowego od strony peronów.
Wnętrze dworca zyska nowoczesny, funkcjonalny charakter, ale nie zabraknie tu odniesień do jego historii – odtworzone zostaną m.in. boazerie i szachownicowe posadzki. Przestrzeń będzie w pełni dostosowana do potrzeb różnych grup użytkowników – powstanie m.in. przeszklona poczekalnia z kącikiem zabaw dla dzieci, zaplecze sanitarne, stanowiska informacyjne, defibrylator, strefy ładowania urządzeń mobilnych, a także wydzielone lokale usługowe.
Szczególnie istotnym elementem projektu jest ulokowanie w budynku dworca filii Łukowskiego Ośrodka Kultury z salą widowiskową na 300 osób, co nada temu miejscu zupełnie nowy wymiar – kulturowy i społeczny.
Projekt zakłada pełną dostępność obiektu dla osób z niepełnosprawnościami, a także:
- likwidację barier architektonicznych,
- zastosowanie ścieżek prowadzących,
- wprowadzenie oznaczeń w alfabecie Braille’a czy dotykowych map.
Dworzec zostanie także wyposażony w system inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS), nowoczesne oświetlenie LED, energooszczędne rozwiązania cieplne i zaawansowane systemy bezpieczeństwa.
Nie zapomniano również o przestrzeni wokół dworca. Projekt przewiduje nowe chodniki, nasadzenia zieleni, miejsca parkingowe – w tym dla osób z niepełnosprawnościami i rodzin z dziećmi – strefę kiss&ride, postój taksówek oraz zadaszone wiaty rowerowe.
Inwestorem przedsięwzięcia są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą robót budowlanych firma Texom Sp. z o.o.. Prace mają zakończyć się w pierwszej połowie 2026 roku. Całkowity koszt inwestycji to 31 mln zł brutto, przy wsparciu finansowym z budżetu państwa.
Dla zespołu TPF Sp. z o.o. ten projekt to kolejny przykład, jak dzięki współpracy i wielobranżowemu podejściu można połączyć tradycję z nowoczesnością – tworząc funkcjonalne, bezpieczne i estetyczne przestrzenie publiczne.