Projekt Tunelu Drogowego w Wesołej drogowego w ciągu ul. 1 Praskiego Pułku w połączeniu z drogą wojewódzką nr 637

Dnia 10.04.2025 roku podpisano umowę na budowę tunelu pod linią kolejową w Wesołej. Ten nowoczesny obiekt powstanie w ciągu ulicy 1 Praskiego Pułku z celem poprawy bezpieczeństwa, skrócenia czasu przejazdu przez tory oraz usprawnienia ruchu w tej części miasta.

W ramach projektu TPF Sp. z o.o.  zrealizowała na zlecenie Stołecznego Zarządu Rozwoju Miasta oraz PKP PLK S.A. zadanie polegające na opracowaniu dokumentacji projektowej dla zadania „Budowa tunelu drogowego w ciągu ul. 1 Praskiego Pułku  w połączeniu z drogą wojewódzką nr 637 – ul. Okuniewską w Warszawie, wraz z budową układu drogowego w Dzielnicy Wesoła i jednoczesną likwidacją przejazdu kolejowego (km 16,300 linii kolejowej nr 2 Warszawa Zachodnia – Terespol) w poziomie szyn.”

Projekt jest częścią większej inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., realizowanej w ramach zadania inwestycyjnego POIŚ 5.1 – 21 pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowej z drogami – Etap I – część wiaduktowa”.

Umowa na opracowanie dokumentacji projektowej tego zadania obejmuje:

  • Koncepcję programową,
  • Projekt budowlany wraz z niezbędnymi uzgodnieniami  na podstawie, którego wydana została decyzja ZRID  (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej)
  • Projekt wykonawczy,
  • Nadzór autorski nad realizacją inwestycji.

Projekt ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego, usprawnienie komunikacji oraz zwiększenie komfortu podróżowania w tej części Warszawy.

Inwestycja zlokalizowana jest w dzielnicy Wesoła i polega na likwidacji przejazdu kolejowego w ul. 1. Praskiego Pułku oraz budowie tunelu drogowego pod linią kolejową nr 2 Warszawa Zachodnia-Terespol.

Plany sytuacyjne, które były podstawą prac projektowych, powstały w ramach Studium Wykonalności modernizacji i rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego. Dla tych rozwiązań PKP PLK SA uzyskały w 2012 r. decyzję środowiskową, którą następnie przepisały w części dotyczącej tunelu na m.st. Warszawę.

Zaprojektowanym tunelem przebiegnie jednojezdniowa droga o dwóch pasach ruchu, wzdłuż której znajdzie się jednostronny chodnik i ścieżka rowerowa. Zaprojektowano również wyjścia i windy prowadzące z tunelu na perony kolejowe oraz przystanek autobusowy przy ul. Okuniewskiej. Na skrzyżowaniu ul. 1 Praskiego Pułku i ul. Sikorskiego powstanie rondo.

W związku z dużymi różnicami w poziomie terenu zlikwidowane zostanie połączenie ul. Miłej z ul. 1 Praskiego Pułku. Wyjazd z ul. Miłej odbywać się będzie poprzez zaprojektowany łącznik drogowy z ul. Bartosza Głowackiego. Po północnej stronie linii kolejowej znajdą się dwa ronda. Pierwsze z nich będzie umożliwiało skomunikowanie przebiegającej tunelem ul. 1 Praskiego Pułku z osiedlem Plac Wojska Polskiego. Z ronda będzie także prowadził łącznik do ul. Okuniewskiej i zaprojektowanego tam drugiego ronda. Przy ul. Okuniewskiej wybudowane będą przystanki autobusowe, ciągi piesze i windy.

Po wschodniej stronie tunelu przewidziana została pętla autobusowa, na której będzie można zorganizować dodatkowy przystanek. Pętla będzie miała połączenie z ul. Okuniewską. 

Źródło grafiki: UM Warszawa (Umowa na budowę tunelu w Wesołej - Miasto Warszawa)

Inwestor: PKP PLK S.A.
Lokalizacja: Województwo Mazowieckie
Wartość kontraktu: 2,2 mln PLN brutto
Okres realizacji: 04.2025 – nadal
Partnerzy (Podwykonawca): CertusVia Sp. z o.o.

 

 

Współpracujemy z:

PL